Zuzana Fraňová - první operátorka v elektrárně Dukovany

28.03.2024

Přinášíme rozhovor s historicky první ženou na blokové dozorně Jaderné elektrárny Dukovany. 

Zuzko, mohla byste se nám v krátkosti představit?

Pochádzam z Banskej Bystrice na Slovensku. V Brne som vyštudovala odbor Automobilové a dopravné inžinierstvo na Fakulte strojného inžinierstva na VUT v Brne. V januári tohto roku som po dvoch rokoch výcviku vo výcvikovom stredisku v Brne nastúpila na pozíciu operátorky sekundárneho okruhu na prvom reaktorovom bloku v JE Dukovany.

Co nebo kdo Vás přivedl k jaderné energetice?

Na škole ma vždy bavili hlavne technické predmety a jadrovú energetiku som vnímala ako jedno z odvetví, ktoré spája tie najzaujímavejšie oblasti techniky. Práve preto, keď som narazila na ponuku práce na poziciu operátora sekundárneho okruhu v JE Dukovany, tak som si povedala, že by bola škoda to aspoň nevyskúšať a neposlať si prihlášku.

Jak se dařilo při studiích?

Štúdium na vysokej škole ma bavilo a asi práve vďaka tomu sa mi darilo aj úspešne skladať všetky skúšky. Okrem toho som počas školy takmer štyri roky pracovala v oblasti vývoja turbodmýchadiel, aby som nadobudla nejaké praktické skúsenosti v odbore, ktorý som študovala.

A co příprava na místo operátorky v jaderné elektrárně?

Príprava na pozíciu operátora vo výcvikovom stredisku v Brne je svojou formou veľmi podobná štúdiu na vysokej škole, takže to pre mňa pomerne čerstvo po škole nebola až taká veľká zmena. V porovnaní s vysokou školou bolo pre mňa školisko v Brne zaujímavejšie v tom, že jednotlivé predmety boli zamerané na konkrétne veci využiteľné v praxi pri práci v jadrovej elektrárni. Navyše boli súčasťou výcviku aj stáže priamo na elektrárni a asi najzaujímavejšou časťou bol výcvik na simulátore blokovej dozorne.

Jak vnímáte postavení žen v jaderné energetice?

Myslím si, že napriek tomu, že jadrová energetika bola dlho vnímaná ako prevažne mužská záležitosť, tak dnes v tomto odvetví pracuje mnoho šikovných žien na rôznych pozíciach, a ich počet stále stúpa. Za dôkaz významného postavenia žien v tomto odbore považujem aj to, že Štátnemu úradu pre jadrovú bezpečnost aj Úradu jadrového dozoru na Slovensku predsedajú ženy. V najbližších rokoch by v Dukovanoch a Temelíne mali pribudnúť aj ďalšie operátorky sekundárneho okruhu, ktoré sa momentálne pripravujú vo výcvikovom stredisku v Brne.

Máte za sebou už několik směn v "ostrém" provozu. Můžete toto období zhodnotit?

Predtým ako som začala samostatne slúžiť, tak som abslovovala niekoľko týždňov pod dohľadom slúžiaceho operátora a počas tohto obdobia som si s jeho vedením vyskúšala niektoré bežné manipulácie a činnosti za nominálneho provozu, takže prechod do ostrého provozu nebol až tak náročný, ale rozhodne prišiel pocit väčšej zodpovednosti. Zatiaľ som ale mala pomerne kľudné směny, náročnejším obdobím bude potom odstávka, počas ktorej nás čaká najviac činností.

Co Vás na Vaší práci baví?

Na tejto práci ma naviac baví to, že v provoze môžem znalosti získané počas výcviku prepojiť s praxou a nachádzať súvislosti v jednotlivých technológiach. A tiež to, že vďaka komplexnosti týchto technológií si môžem neustále rozširovať svoje znalosti.

Má profese operátorky jaderného bloku taky nějaká úskalí?

Ako jedna z nevýhod tejto profesie je vnímaná práca v směnovom provoze. Musím povedať, že to je jedna z vecí, ktorej som sa na tejto práci najviac obávala, hlavne nočných smien a víkendov, pretože som si musela zvyknúť na trochu iný režim. Ale určite to má aj svoje výhody, hlavne keď mám voľné dopoludnia v týždni a mám čas zariadiť si potrebné veci, prípadne dlhšie pospať 😊

Jaké je Vaše nejoblíbenější jídlo a chutná Vám jídlo z naší dukovanské kuchyně 😊?

Moje najobľúbenejšie jedlo sú asi domáce lasagne a celkovo talianska kuchyňa, hlavne cestoviny na všetky možné spôsoby. Čo sa týka našej dukovanskej kuchyne tak si tam vďaka výberu z rôznych jedál, vždy viem vybrať niečo, čo mám rada a čo mi chutí.

Jak odpočíváte, co Vás baví, těší?

Najradšej odpočívam na prechádzkach v prírode, či už v lete alebo v zime. Okrem toho je v zime pre mňa veľkým relaxom saunovanie. A najviac ma tešia stretnutia a posedenia s priateľmi a rodinou, hlavne pri dobrom jedle a pri spoločnom varení a pečení.

Jaké máte plány na léto?

Konkrétne plány na leto ešte nemám. V lete radi chodíme k moru alebo niekam na vodu, ale často to riešime až na poslednú chvíľu, tak ešte uvidíme, čo vymyslíme tento rok. Minulý rok sme boli splavovať rieku v Slovinsku a tam by som sa určite rada vrátila, tak možno sa nám to podarí aj tento rok. A nakoľko nás v druhej polovici augusta čaká plánovaná odstávka prvého reaktorového bloku, tak túto časť leta budem asi tráviť prevažne v práci.

Děkujeme za rozhovor a přejeme, ať se daří v profesním i osobním životě.

Jana Štefánková, rada WiN Czech

© 2018 WIN Czech, všechna práva vyhrazena
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma!