Na kávě při Letní univerzitě v JE Dukovany s Adélou Chalupovou, studentkou ČVUT.

04.08.2021

Adélo, možná hned první otázka pro neznalé. Co je to vlastně "Letní univerzita", kterou právě v JE Dukovany procházíš?

Letní univerzita je odborná dvoutýdenní stáž, kterou pořádá JE Dukovany pro nadšence o jadernou energetiku z řad VŠ studentů. Letos se nás sjelo do Dukovan třicet, i když jsem se dozvěděla, že zájemců bylo kolem stovky.

Podle čeho v Dukovanech vybírali a jaké zastoupení škol zde bylo?

No prý vybírali jen ty nejlepší :). Dělali jsme vstupní testy. Stáží prochází vybraní studenti z VUT v Brně, ČVUT v Praze, VŠB - Technické univerzity v Ostravě a dokonce tu byl i jeden kolega z univerzity z Manchesteru. 

Před 2 lety ses zúčastnila Letní univerzity v Temelíně. Letos ses jako stipendistka ČEZ zúčastnila Letní univerzity podruhé, a to v Dukovanech. Naučila Tě něco nového?

Na obou letních univerzitách jsem se toho naučila mnoho. Temelín a Dukovany se hodně liší a mě baví pozorovat rozdíly mezi nimi. Jsem moc vděčná za čas, který jsem na elektrárnách mohla strávit.

Jaký studijní obor studuješ a kde vidíš svoje budoucí uplatnění?

Bakalářské studium jsem dokončila na Fakultě jaderné a fyzikálně inženýrské ČVUT, kde jsem se stala stipendistkou na operátorku sekundárního okruhu. Nyní studuji obor Jaderná energetická zařízení na Fakultě strojní ČVUT.

Jsi v současnosti jedinou dívkou hlásící se na pozici operátorky. Co Tě na tom láká?

K práci operátorky mě vede její smysluplnost, protože bez energie se svět jednoduše neobejde. Podílet se na zajištění bezpečné a spolehlivé dodávky elektřiny pro domovy, průmysl nebo třeba nemocnice, je podle mě dobré poslání.

Myslíš, že se na blokových dozornách objeví brzy více dívek?

Věřím, že ano. Práce na blokové dozorně vyžaduje pečlivost a zodpovědnost, které ženám nejsou cizí. Česká republika je v tomto trochu pozadu, ve světě jsou operátorky běžné.

Snažíš se jako žena v jaderné energetice nějak motivovat ostatní dívky, aby se vydaly podobnou cestou?

Úzce spolupracuji se sdružením Ženy v jádře (WIN Czech). Rovněž bych ráda svou vlastní cestou inspirovala dívky, aby se zabývaly tím, co je baví, bez ohledu na stereotypy.

Díky za rozhovor. Přejeme hodně úspěchů!

Ptala se: Lída Růžičková


© 2018 WIN Czech, všechna práva vyhrazena
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma!